Skip til hoved indholdet

Trivsel i skolen

Børn og unges digitale liv og mentale sundhed.

På skolerne i Aalborg Kommune arbejdes der målrettet med at skabe trygge fællesskaber og god trivsel for alle børn. Skolerne tilpasser trivselsfremmende tiltag til de udfordringer og tendenser, der viser sig i lokale data eller, som præger det generelle børne-ungeliv. I disse år handler en væsentlig del af trivselsarbejdet på skolerne om børn og unges digitale liv. For at skabe de bedste forudsætninger for god digital dannelse hos børnene, spiller forældrene en afgørende rolle. Derfor har der i år været et særligt intensiveret fokus på at klæde forældre på med viden og indsigt i børn og unges digitale fællesskaber. Grundtanken er, at forældre må være informerede for at kunne være engagerede. Samme udgangspunkt gør sig gældende i SSP´s intensiverede indsats med forældreinformationer om forskellige aktuelle temaer, såsom fester i det offentlige rum, puffbars eller det sociale medie Telegram. Et andet nyt trivselsfremmende tiltag på skolerne er arbejdet med Projekt Mental Sundhed.

Mental sundhed på skoleskemaet

Aalborg Kommune har besluttet at gennemføre et treårigt projekt, der har til hensigt at belyse og behandle forhold, der har betydning for børns trivsel og mentale sundhed i skolen.

Projekt Mental Sundhed, der løber frem til sommeren 2026, er udviklet i et samarbejde mellem forvaltningerne Børn og Unge og Sundhed og Kultur, er finansieret af Det Obelske Familiefond og varetages af psykologer fra PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning). Den psykologfaglige vinkel er nødvendig, når der arbejdes med spørgsmål om trivsel og mental sundhed, men projektet muliggøres i høj grad på baggrund af vigtig viden og erfaringer fra de dygtige mennesker, der hver dag omgås børnene – det vil sige pædagoger, lærere, trivsels- og inklusionsvejledere, SSP-arbejdere, pædagogiske og specialpædagogiske konsulenter, fysioterapeuter, ergoterapeuter, logopæder og psykologer. Dog er de vigtigste informanter naturligvis børnene selv, og derfor er det deres udsagn, der ligger til grund for hele projektets indhold og retning.

Projektets to dele

Den ene del af projektet består af et (for folkeskoler) obligatorisk undervisningsforløb i alle kommunens 7. klasser. Formålet med undervisningen er at informere om og normalisere menneskelige tanker, følelser, reaktioner og udfordringer, og at gøre dette på en ufarlig måde og i øjenhøjde med børnene. Det har nemlig betydning for trivslen, når vi som mennesker oplever at have en fælles forståelse og et sprog for de ting, vi oplever – både i os selv og i samspil med andre. Efter undervisningen inviteres forældre til 7. klasserne til et forældremøde, hvor de har mulighed for at få indblik i den undervisning, deres børn har fået.

Den anden del af projektet, som fortsat er under udvikling, er først og fremmest rettet mod børnehaveklassen til og med 6. klasse. Materialet, der vil kunne tilgås digitalt og anvendes af alle fagpersoner omkring børnene, fokuserer på tryghed og relationer som en forudsætning for læring, udvikling og motivation. Denne del af projektet vil have en psykologfaglig analyse af børnenes og fagpersoners perspektiver som fundament.

Noget af det, der har vakt forundring, og som kommer til at have en betydelig rolle i projektets tilgang, er at skolebørn i høj grad ser de voksne i klassen som en del af klassefællesskabet. Denne udvidede fællesskabsforståelse peger på, at der er behov for en samtidsrelevant forståelse af og tilgang til børnefællesskaber, hvor den voksne i højere grad ses som medskaber af det stærke fællesskab end som en udenforstående. Det er desuden blevet tydeligt, at ligesom visse faktorer kan fremme trivsel, så er der ligeledes ”trivsels-tyve”. Det vil sige faktorer eller hændelser, som i forskelligt omfang har betydning for, hvor godt et klassefællesskab – og dermed dets medlemmer – trives. Her nævner børnene blandt andet årgangsskift, hvor de får nye lærere, omstrukturering af klasser og undervisning med vikarer som forhold, der kan være udfordrende for trivslen. Disse trivselstyve, som i forskelligt omfang er forudsigelige, vil projektet også behandle.

Indholdet i Trivselsmaterialet, vil blandt andet bestå af formidling af fortolkninger og forståelser og praktiske anvendelsesforslag, der samler det, børnene og de voksne omkring dem har peget på som vigtigt.

Læs mere om arbejdet med trivsel i skolen

Kontakt

Tovholder hos Tryg Aalborg

Hjulmagervej 22 9000 Aalborg

Ring til os

99 82 34 20

Skriv til os

Aalborg Kommune

Børne- og Familieafdelingen
Sønderbro 12
9000 Aalborg

Nordjyllands Politis logo

Kontakt

Telefon: 99 82 34 20
CVR-nummer: 29189420
Tovholder i Aalborg Kommune: Karen Sander Graven-Nielsen
Tovholder ved Nordjyllands Politi: Knud U. Rasmussen