Skip til hoved indholdet

Center rykkede i 2024 ud til 1200 alarmer om indbrud og 400 tryghedskald

Center for Parkering, Vagt og Service er med til at sørge for tryghed på flere planer i Aalborg Kommune

Opgaverne er vidt forskellige for de ansatte hos Center for Parkering, Vagt og Service (CPVS), der hører under By og Land, men tryghed fylder grundlæggende meget, når det gælder vagtservice, hvor man skaber tryghed på flere planer for kommunens borgere og ansatte.

Medarbejderne hos CPVS overvåger nemlig en række af de 3200 bygninger, der er ejet af Aalborg Kommune. Det drejer sig bl.a. om rundering, hvilket forebygger indbrud. I 2024 rykkede CPVS ud til 1200 alarmer om indbrud.

Indbrudstyve

"Vi kører tyverialarmer, og der har vi stort set ingen indbrud tilbage. De første tre år, hvor vi kørte, fangede vi over 1000 indbrudstyve, og det hjalp, at vi kørte med hund", siger centerchef Frode Nielsen.

Alarmerne kommer til Nordjyllands Beredskabs Vagtcentral, der fysisk er placeret på Hjulmagervej lige ved side af CPVS. Serviceområdet på vagtcentralen står for overvågning af overfaldsalarmer, tyverialarmer og tekniske alarmer, og herfra bliver oplysningerne sendt ud til vagterne hos CPVS.

"Når der går en alarm ind til alarmcentralen, får vores folk besked, og der bliver sendt oplysningerne ud i bilen, hvor man får en kørevejvisning. Vagtcentralen kan se, hvilken medarbejder der har kortest til stedet", siger Frode Nielsen.

Tryghedskald

De ansatte kører også ud til tryghedskald i kommunen. I 2024 blev det i alt til 400 tryghedskald.

"Det er tryghedsskabende i forhold til borgerne men især også for vores personale, som er på opholdssteder, boenheder, plejehjem, og det er hver eneste dag vi er afsted", siger Frode Nielsen.

Og et tryghedskald kan være en opgave af længere varighed for CPVS, for nogle gange er man fast vagt på sådan en henvendelse i flere dage.

Men andre opgaver kan bl.a. også dreje sig om tryghed ved Vestre Fjordpark eller ved skoler.

Hvis det bliver for meget med høj musik, bål og den slags, så bliver vi sendt ud og forsøger at løse det på bedste vis

centerchef Frode Nielsen

Nøgleservice og bygningsskade

CPVS står også for en række andre tryghedsskabende opgaver, som der ikke udarbejdes statistik på. Det drejer sig bl.a. om nøgleservice, hvis der er problemer for hjemmeplejen med at komme ind til en beboer. Man udskifter også hjertestartere og rykker ud til bygningsskader på de kommunale bygninger. Det kan eksempelvis handle om vandskader, som man får stoppet.

Konflikthåndtering er desuden en niche for CPVS, der står for kurser i konflikthåndtering for netop at skabe tryghed blandt kommunens ansatte.

"Vi laver også kurser til dem, der sidder på kontorerne. Det er jo et problem i dag, at mange bliver skældt ud og truet", siger Frode Nielsen.

En ekstra ressource

CPVS bidrager også med en ekstra dimension i forhold til tryghed, når de kører rundt i kommunen til forskellige opgaver.

"Vores folk handler på det, som de ser. Vi er en ekstra serviceressource for kommunen, der kører derude", siger Frode Nielsen.

Senest er der kommet endnu en opgave til, for nu er der indgået en aftale, der involverer de kommunalt ansatte, der står for renhold omkring Jomfru Ane Gade i morgentimerne.

"Vi har lavet en aftale med renhold om, at de kan tilkalde vores folk. Der var blandt andet nogen, der var ved at stjæle en af de kommunale biler", siger Frode Nielsen.

Kontakt

By og Land

Stigsborg Brygge 105 9400 Nørresundby

Ring til os

99 31 20 00

Skriv til os

Giv feedback

Aalborg Kommune

Børne- og Familieafdelingen
Sønderbro 12
9000 Aalborg

Nordjyllands Politis logo

Kontakt

Telefon: 99 82 34 20
CVR-nummer: 29189420
Tovholder i Aalborg Kommune: Karen Sander Graven-Nielsen
Tovholder ved Nordjyllands Politi: Knud U. Rasmussen