Et flertal af unge føler sig presset til at drikke alkohol, selvom de har takket nej

21. oktober 2021
Flere unge føler sig presset til at drikke mere alkohol end de har lyst til. Det skal være trygt at være ung, og derfor efterlyser unge en mere rummelig alkoholkultur.

En rapport fra Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden viser, at 54% af de 15-25-årige har oplevet, at deres venner har presset dem til at drikke alkohol, selvom de har sagt ”nej tak”. Alkoholforbruget stiger i overgangen fra, at de unge træder ud af folkeskolen og starter på en ungdomsuddannelse. Fester og arrangementer fylder mere i deres sociale liv, og her er alkohol for nogle et omdrejningspunkt. (Tolstrup et al, 2019). Et højt alkoholindtag er forbundet med en øget risiko for uheld, ulykker, vold og sex, der senere fortrydes.

På trods af, at alkoholforbruget stiger i overgangen fra folkeskolen til ungdomsuddannelse, så viser undersøgelsen fra Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden, at unge blandt 15-25-årige ønsker sig en ny alkoholkultur. 81% af de unge fortæller, at de ønsker en festkultur, hvor et ”nej tak” til at drikke alkohol bliver accepteret af alle. Alkoholkulturen skal med andre ord gøres mere rummelig i forhold til unge der foretrækker at drikke meget lidt eller slet ikke ønsker at drikke. Det er vigtigt, at vi italesætter dette tidligt, og helst før de unge fastlægger deres alkoholvaner udtaler Nuuradiin S. Hussein, der er SSP-konsulent i Aalborg Kommune. På forebyggelsesseminarerne, som er Aalborg Kommunes forebyggende indsats i forhold til alkohol og rusmidler, arbejder eleverne i 6. og 8. klasse blandt andet med emnet gruppepres og får kompetencer til at stå imod gruppepres. Eleverne formulerer her deres egne holdninger samt forholder sig til deres klassekammeraters holdninger til forskellige dilemmaer omkring gruppepres.

Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden sætter ligeledes gennem en række nye kampagnefilm fokus på unges drikkepres.
Se deres seneste kampagnefilm her:

 

Del indhold

Sociale Bannere Indholdsside

Sociale Bannere Indholdsside2 (1)

Sociale Bannere Indholdsside3

Sociale Bannere Indholdsside3 (1)